Ahad, 7 Jun 2009

Separuh Manusia Separuh Mesin

Tajuk entri bukan lah sedutan dari filem Terminator Salvation yang sedang hangat ditayangkan di pawagam. Walaupun aku tidak ikhlas menontonnya tempoh hari, atas dasar ukhwah persahabatan aku turuti jua nafsu-nafsu sekelian pegawai-pegawai kerajaan yang masing-masing gersang untuk berada dalam bilik gelap itu. (cerita gak menarik.."i'm John Connor")

Sabtu bersamaan dengan 6/6/09 aku bersama teman telah memulakan perjalanan untuk makan tengahari di Teppanyaki, Midvalley. Jarak dari rumah aku ke sana lebih kurang 1 jam tanpa singgah di mana-mana stesen minyak untuk proses penyahtinjaan. Namun kami memutuskan untuk hanya menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam demi menyahut pengorbanan yang pernah dilakukan oleh Tun Abdullah dan rakan-rakan.


Lebih kurang dalam gambar di atas, suasan di stesen komuter KL Sentral..padat, tersekat dan melekat. Itulah yang boleh aku ringkaskan..dalam pada masing-masing berlumba-lumba nak masuk demi untuk tidak lewat ke destinasi yang ingin ditujui..aku tak tahu berapa kali aku teraba dan di raba oleh orang-orang sekeliling..tidak dapat dinafikan, terdetik dalam hati aku untuk meraba-meraba..tapi..niat aku terbatal oleh kerana kiri kanan aku suma makcik-makcik yang sebaya umur dengan mak aku..jadi aku hanya teringat kepada mak..cume yang aku tak puas hati, acapkali aku dapat rasakan bontot aku umpama di sondol-sondol dengan benda keras.. "mungkin payung" - bisik hati kecil aku (bersangka baik). Aku kesiankan akak-akak yang mendokong bayi serta anak kecil..mereka tiada tempat untuk melabuhkan punggung..semua tempat duduk dipenuhi dengan belia-belia berwawasan 1 Malaysia..mahu saja aku berikan mereka tempat aku, tapi aku sendiri pun terselit di celahan "gergasi-gergasi" yang kononnya perlukan ruang legar 20kaki persegi untuk bernafas. Jadi aku hanya mampu tunduk ke bawah kerana tak sanggup nak bertentang mata dengan akak yang mendukung bayi itu.


Akhirnya kami berjaya sampai ke depan kuali Teppanyaki..kali ini aku memesan hidangan ayam. Aku sudah bosan dengan hidangan daging..(secara jujur aku cuba berjimat sebenarnya, kerana hidangan ayam murah RM3 dari hidangan daging)..sesi kali ini aku terasa sangat kekurangannya..taugeh yang korang nampak menimbun itu sepatutnya hanya untuk aku seorang..tapi semalam aku hanya dapat 1/10 dari itu..muka aku menjadi ketat..tukang masak cuba memujuk aku dengan taugeh tambahan setelah aku selesai habiskan makanan dalam masa kurang 5minit..tapi aku berdiam diri dan pandang ke arah siling.."kau makan la taugeh tu~!!" - bisik hati kecil aku (walau yang sebenarnya aku amat benar ingin kan taugeh itu kerana aku masih lagi lapar..demn)

Jadi aku pulang dengan keadaan depress & stress..aku masih lagi lapar..lantas dialog ini yang keluar:

"lain kali makan teppanyaki di kawasan berdekatan saja" - biskut
"mana ada..ini yang paling dekat" - yan
"ye la sebab kau nak shopping kan" - bisik dalam hati aku jahat
"balik rumah nanti makan la lagi" - yan
"macam tu serupa saya makan di rumah saja" - aku jawab dengan perlahan tanpa didengari teman..
"apa?" - yan
"tak cakap pape pun" - aku cilok line tengah..ha ha ha..

Dalam perjalanan pulang..aku banyak berfikir dan berharap..(rujuk gambar di bawah).


Kau suatu masa dulu pernah berfikir (rujuk gambar)..
Kau pun pernah merasa, tapi berpeluh kah ketiakmu..
Kau berfikir sampai kau tiada lagi di sana..
Kau ku kagumi, berfikir tanpa henti..
Tapi bro..kalau fikir saja, cincin kat jari manis mu itu pun tidak mampu untuk mengubah keadaan.

Kini..rakan mu..
Walaupun aku belum jumpa sebarang gambar beliau dalam Google yang seperti mu..
Namun ku harap beliau berfikir..
Berfikir..
Berfikir..
Tapi jangan "blah" sebelum kau memperbaiki..
Janji ye sayang ^______________^
Kesian kan akak yang mengendong bayi..
Kesian kan akak yang terpaksa menyusukan anak nya untuk meredakan tangisan..
Kesian kan abang-abang Bob yang perlu penghawa dingin 2HP..
Kesian kan kami di bawah..

Ikhlas,
Tamhar Iniaz

3 ulasan: